2017 m. kovo 15 d. į Klaipėdą atvyko Arkadijus Vinokuras kartu dalyvavo ir dr. Hektoras Vitkus pristatyti knygos „Mes nežudėme“. Knygos žinia – „lietuvių tauta nėra žydšaudžių tauta ir vaikai nekalti dėl tėvų nusikaltimų. Nekalti ir neprivalo atsakyti už tėvus, kurie žudė, persekiojo, konvojavo žydus – motinas, tėvus, vaikus, senelius link duobių, iš kurių negrįžtama“, rašo A. Vinokuras.
1950 m. kovo 2-3 d. Pabaltijo karinės apygardos karo tribunolas nuteisė mano tėvą Joną Skrodenį. Jis nuteistas už tai, kad nuo 1941 m. liepos mėn iki 1941 m. spalio mėn. buvo būrio „Savi saugo“ karys. Tarnaudamas Savisaugos būryje konvojavo suimtus tarybinius piliečius, saugojo karinius sandėlius, kareivines. Pagal A. Vinokurą mes, tų istorinių laikų palikuonis, nesame kalti, tačiau mūsų tėvai, seneliai yra niekšai. Tą patį patvirtino ir Klaipėdos universiteto dėstytojas H. Vitkus. Mano tėvas Jonas Skrodenis dalyvavo konvojavime, o tai tas pats kas žydų šaudymas. Atseit, turėjo galimybę pasirinkti ir pasirinko būrį „Savi saugo“.
Iki 1940 m. birželio 15d. J. Skrodenis buvo Lietuvos kareiviu. Po sovietų okupacijos jam nuėmė Lietuvos kariuomenės ženklus – Vytį ir Gedimino stulpus nuo kareivio uniformos ir padarė Tarybinės šalies kariu su ta pačia Lietuvos kareivio uniforma tik be Lietuvos valstybingumo ženklų. Labai norisi paklausti A. Vinokuro ir jo padėjėjo iš Klaipėdos universiteto, ar turėjo apsisprendimo teisę ir galėjo atsisakyti tapti Tarybinės šalies kariu, tarybinės šalies piliečiu? 1941 m. birželio 22d. į Lietuvą įžygiuoja nacistinė kariuomenė. Ar turėjo apsisprendimo teisę neįsileisti nacių? Besitraukdama Tarybinės kariuomenės vadovybė, išdavė buvusiems Lietuvos kariuomenės kariams šautuvą su vienu šoviniu, – nusišauti, jei apsups vokiečiai. Pirmieji traukėsi senieji tarybiniai kariai, o gyvu skydu pavertė lietuvaičius naujai “iškeptus” tarybinės kariuomenės karius.
Tėvas ir dar keletas karių 1941 m. liepos mėn. grįžo namo į Telšius. Jiems reikėjo registruotis komendatūroje, kurioje sutiko Lietuvos kariuomenės karininką Nakutį. Jis pasakė, kad jie turį tęsti nutrauktą tarnybą dėl sovietinės invazijos ir stoti į Savisaugos būrį. Už tai, kad nepasinaudojo apsisprendimo teise, neatsisakė tarnauti Savisaugos būryje, pagal knygos autorių, tėvas yra kaltas.
Į savisaugos būrius stojo ne žydų šaudyti, bet tęsti karinę tarnybą, kurią nutraukė sovietų okupacija. Todėl pratarnavęs kelis mėnesius, pasitraukė. Tėvas nutraukė tarnystę Savisaugos būryje 1941 m. spalio mėn.
Klaipėdos universiteto dėstytojas H. Vitkus savo kaltinimus grindė dar ir faktu, kad Lietuvos laikinoji vyriausybė buvo paleista 1941m. rugpjūčio 5d., Tai visi, kurie supratę jog tarnavo Lietuvai su vyriausybės pasitraukimu privalėjo išstoti iš Savisaugos būrių. Įdomu, ar buvo toks kreipimasis į Lietuvos karius? H. Vitkus pareiškė, kad po Laikinosios Lietuvos vyriausybės veiklos sustabdymo, matė tekstą, kuriuo pasižadėjo dirbti nacistinei Vokietijai. Todėl tarnavusius Savisaugos būriuose negalima laikyti, kaip vykdžiusius tęstinumą Lietuvos kariuomenėje. Ar tokius pasižadėjimus perskaitė ir patvirtino savo parašais Savisaugos būrių kariai Telšiuose?
Knygos „Mes nežudėme“ pristatyme A. Vinokuras pasakė, kad ją parašė remdamasis jau nepriklausomos Lietuvos teismais, kurie konvojavimą įvardina kaip žydų šaudymą. Atseit Lietuvos pilietis save laikė didvyriu, o teismas įrodė, kad jis žydšaudys.
Skaitau savo tėvo bylą, kuri 1955 metais buvo peržiūrėta ir konstatuota, jog nėra jokių įrodymų, kad J. Skrodenis dalyvavo tarybinių žmonių šaudyme, todėl jam sumažino kalinimo terminą. Tačiau jei šiandien tėvo bylą tirtų Nepriklausomos Lietuvos teismas, tai konstatuotų, kad yra žydšaudys. Tai absurdas ir nusikalstamas istorinių įvykių vertinimas.
Tai gal prisipažinkite, kad yra užsakymas paskleisti žinią, jog tie lietuviai, kurie tarnavo Savisaugos daliniuose, okupavus Lietuvą Vokietijai, yra žydšaudžiai. Kodėl jaunimas stojo į savisaugos būrius – tyla. Kodėl apie vieną iš pagrindinių priežasčių, o tai tęsti dėl I-os, sovietinės okupacijos nutrauktą tarnystę Lietuvos kariuomenėje, niekas nerašo? Istorija yra pasukama tokiu kampu, kokiu naudinga neaiškioms politinėms jėgoms. Atseit nėra kalti tie, kurie suplanuoja ir siunčia kariuomenę į svetimą valstybę, organizuoja žudymus, bet „iešmininkai“, jog nepasinaudojo apsisprendimo teise.
Nepasinaudojo apsisprendimo teise. Šį teiginį taip pat sėkmingai galime pritaikyti ir patiems žydams. Nereikėjo jiems kaupti turtų, tai nacistinė partija Vokietijoje nebūtų šią tautą išskyrusi iš kitų tautų, nepasiuntusi į dujų kameras ir link duobių, iš kurių negrįžtama. Nacistai naudojo žydų turtus, pinigus, kad galėtų ginkluoti savo kariuomenę ir vykdyti fiurerio fantazijas.
Virginija Jurgilevičienė
Vinokūrvys …..
Mano dėdė iš Vilkijos, a.a. Kazys Jakimavičius taip pat tarnavo vokiečių kariuomenėje ir visada tvirtino, kad žmonių šaudyti ėjo tik griežtai savanorišku principu. Iš jo dalinio, iš jo aplinkos niekas nėjo, nes laikė tai gėdingu. Labai piktinosi, kai kaltindavo dalyvavus egzekucijose. Už tarnybą atsėdėjo 10 metų sibire. Tvirtino – vokiečiai kvietė tik savanoriškai eiti į tuos spec būrius ir tuos kurie ėjo, lietuviai, tarnavę kariomenėje, jų negerbė, visada.