Lietuviško naratyvo įamžinimas Klaipėdoje

Kiekviena tauta, kiekvienas miestas turi turėti  savo gyvatą. Kas suteikia  lietuvių tautai, Klaipėdos miestui stiprybę, teisingą įamžinimo tęstinumą? Žinojimas, kad kiekviena tauta ir miestas turi savo uždavinius. 

Mes, lietuviai,  turime  priimti sprendimus, išsiaiškinę  kas yra tiesa, ką įamžinti, ką gerbti, o apie ką tik žinoti  vadovaujantis   Vydūno sukurta teorija apie žmogiškumą.  Deja, esame verčiami  tapti moderniais ir pritarti   Zenono Norkaus    knygoje  „Istorika“ paviešintiems teiginiams , kad  nėra vienintelės tiesos: „Dabar abejojama, ar iš viso galima viena vienintelė istorinė tiesa apie tuos pačius praeities fragmantus“( psl.  85).   

Su širdgėla turime konstatuoti, kad Lietuvoje  reikalaujama  laikytis dviejų tiesų teorijos apie tuos pačius istorinius fragmentus.     Vieną tiesą platina  Ordino  palikuonys ir jų gerbėjai,  o kitą  tiesą – mes, autechtonų palikuonys.

Pagal vokiečių tautininkų teoriją, mes, lietuviai, paveldėjome garbingą vokišką kultūrą, kurią turime puoselėti ir įamžinti.  Pagal Vydūną,   šeima, giminė, tauta  savaime nėra vertybės. Jos tokiomis pasidaro tik tada, jei joje gali reikštis žmogiškumas. Tautos esmė,- pradžioje ji siekia laisvės, jog vėliau galėtų teikti kitoms tautoms savo sukurtus turtus, auginti žmogiškumą.  Kuo daugiau žmogiškumo, tuo pilniau pasiekiama žmonijos vienybė.  

Ar tikrai lietuviai tautininkai, norėdami  neįamžinti  praeities įvykių, istorinių asmenybių, kurios puoselėjo Prūsijos Lietuvoje vokišką kultūrą, daro žalą miestui? Istorikas, Seimo narys, konservatorius Vytautas Rakutis diskusijoje, kuri buvo skirta Klaipėdos istorijai pasakė taip:  „…jei lietuviai priimtų visą Memelio–Klaipėdos istoriją, mes labai praturtėtume žymiais žmonėmis, įvykiais ir t. t. Skaudu matyti, kaip iki šiol nevertinami Memelio likučiai, koncentruojamasi tik į lietuviškąją miesto istoriją.“ 

 Z. Norkaus  knygoje „Istorika“ santarvė suprantama kaip interpretacijų požiūrių įvairovė. Atseit,  „Tikras istorikas visada „mato savaip“ ( psl.  206). Ar  toks istorijos vertinimas, kad ne žmogiškumas  padeda įsigalėti santarvei, bet interpretacijų įvairovė  veda į karinius konfliktus? Kas gali paneigti, kad ta vienybė, santarvė, kurią deklaruoja, taip vadinami, modernistai, iš tikro,  turi tikslą   įgyvendinti   imperialistinių valstybių  uždavinius?  

Lietuvoje, o taip pat Klaipėdoje, vyksta  pasaulėžiūrinis karas. Viename fronte sėdi kai kurie Klaipėdos universiteto istorikai, liberalai su konservatoriais ir gina, kaip jie galvoja,  europines vertybes, vokiečių  nukariautojų kultūrą, o kitame – visuomeninkai bei šiuo metu Klaipėdos mieste daugumą turinti  politine jėga,  ginanti  lietuvišką  miesto istoriją.

Kas gali paneigti, kad gerbti užkariautojų vokiečių kultūrą  yra  Kremliaus reikalavimas?  Imperinė  Rusija,  nukariavusi daugybę tautų,  Putinas, tęsdamas imperinius nukariavimus,  siekia, kad  carinės Rusijos, Sovietų sąjungos ir putinistinės Rusijos  pavergtos tautos didžiuotųsi imperialistinėmis  rusiškos  kultūros ambicijomis, taip, kaip dabar Klaipėdos krašto  lietuviai, verčiami didžiuotis vokiškumu. Mūsų, lietuvių, uždavinys – parodyti teisingą kelią  nukariautoms tautoms Rusijoje.

Siūlome:

YpatumaiĮamžinimo vieta
1809 m. karalius Vilhelmas Fridrichas III padovanojo miestui žemes nuo  Bomelsvitės  iki švyturio, kad jas apželdintų, sustabdytų smėlio slinkimą .   Šiandien, tai išlikusios Vitės kapinės.   Kopų apželdinimas, smėlio slinkimo sustabdymas – reikšmingiausias  XIX a. miestiečių  darbas, kuris neša naudą iki šių dienų.Įkurti  Vitės kapinėse parką ir jame įamžinti  žmones, dirbusiuis  apželdinant smėlio kopas.
Melnragės gyvenvietės ir pajūrio  išsaugojimas XX a. pab. Atgavus nepriklausomybę, miestas galėjo netekti Melnragės pajūrio ir dalies miško.  Turime dėkoti  Zitai Daugintytei ir kitiems klaipėdiškiams,  išsaugojusiems Melnragės girią,  pajūrį, nes Melnragėje  buvo numatyta pastatyti naftos terminalą. Klaipėdiečiams, kuriems vadovavo Z. Daugintytė, terminalą pasisekė perkelti į Šventąją prie Būtingės.Įamžinti prasmingą darbą, išsaugant pajūrį ir girią pastatant Melnragėje Zitos Daugintytės sukurtą iš metalo meninį kūrinį.
Atgavus nepriklausomybę, Klaipėdos lietuvišką naratyvą gynė ir puoselėjo Kazys Budginas, Algimantas Liesis.Užbaigti jų pradėtus įamžinimo darbus, pastatyti atminimo akmenį Skulptūrų parke
Patriotizmas, vykstant karui  Ukrainoje, turi tapti miesto kultūrinio gyvenimo  prioritetu2026  m. paskelbti Klaipėdos sukilimo dalyvės Onos  Dreižytės – Piaulokienės metais
Klaipėdietis Adomas Brakas (1886-04-05 –  1952-02-02) yra įamžintas. Jo vardu pavadinta meno mokykla. A. Brakas buvo ne tik menininkas, bet ir aktyvus visuomenininkas.  Adomui Brakui paminklinė lenta ant jo gyvenamojo namo Herkaus Manto g. 27
 Jochanas Zembrickis ( 1856-01-10 – 1919-03-08) Kilęs iš mozūrų bajorų. Jis 1893 m. galutinai apsigyveno Klaipėdoje. Parašė Klaipėdos miesto istoriją. J. Zembrickio  lietuvių kalba “Klaipėdos istorija” tritomis buvo išleistas: I tomas – 2002, II tomas – 2004, III tomas – 2011. 2026 m. bus minimas 170 metų jubiliejus.Johanas Zembrickis. Paminklinė lenta ant buvusios vaistinės pastato
Jonas Tatoris (1925 m. birželio 17 d. MedeikiuoseBiržų raj. – 2004 m. kovo 6 d.) – Lietuvos menotyrininkas, architektūros istorikas.   Nuo 1969 m. J. Tatoris dėstė  Klaipėdoje. Jis  parašė daug išsamių ir reikšmingų straipsnių apie miesto istorinę raidą ir architektūrą. Reikšmingiausias iš J. Tatorio ilgamečių tyrinėjimo darbų yra monografija „Senoji Klaipėda. Urbanistinė raida ir architektūra iki 1939 metų“.  Jono  Tatorio  paminklinė lenta ant Dailės muziejaus pastato
 Architektas Vaidotas Guogis. Unikalios fachverkinės konstrukcijos atpažįstamos kaip miesto tapatumo ženklas,  puikus restauratorius.  Sutvarkė  gražiausią  fachverkinių sandėlių kompleksą.Vaidotas Guogis. Paminklinė lenta ant jo gyvenamojo namo Didžiojo Vandens g. 14
Petras Šmitas (1941–2023) – meno istorikas, fotomenininkas, pedagogas, valstybės tarnautojas, spaudos bendradarbis, visuomenės veikėjas. Petras Šmitas.  Paminklinė lenta ant A. Bako  meno mokyklos pastato

Donelaičio draugijos pirmininkas Gintaras Skamaročius kiek anksčiau pateikė dalį siūlomų įamžinti  Mažosios Lietuvos įstorinių veikėjų ir įvykių, kuriuos patvirtino Žymių žmonių, istorinių datų, įvykių įamžinimo ir gatvių pavadinimų suteikimo darbo grupė.

Ypatumai Įamžinimo vieta
Matas Pretorijus, vienas žymiausių Vakarų Lietuvos ir Prūsijos istorikas, Lietuvių raštijos darbuotojas. Klaipėdos laukininkų bažnyčia.   Šalia buvusios Klaipėdos Šv. Jokūbo bažnyčios (Laukininkų, Žemininkų, Lietuvininkų bažnyčia) – evangelikų-liuteronų bažnyčia, kuri aptarnavo miesto apylinkių, daugiausiai lietuvininkų tikinčiuosius. Tiltų g. 18 . Pastatyti maketą.
  Jonas Bretkūnas XVI-XVII a. evangelikų liuteronų kunigas, Biblijos į lietuvių kalbą vertėjas, Mažosios Lietuvos lietuvių raštijos vienas pradininkų.Reformatorių bažnyčia, Tiltų  19, pastatyti maketą.
 Mažosios Lietuvos kultūros, politikos veikėjams, istorinių datų įamžinimo alėjaUž Vienybės arkos

,  

This entry was posted in Be kategorijos. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *