Vargše, pamestinuke Klaipėda, apsigink nuo Skulptūrų parko darkytojų ir neleisk nukelti paminklus tarybinių karių kapinėse

2022-05-08-2

Šiuo metu vyksta gyventojų apklausa dėl Klaipėdos miesto tarybinių karių memorialo . Klausiama, ar viską palikti kaip dabar yra, ar viską nugriovus, suteikti naują architektūrinį  įvaizdį tarybinių karių kapavietei.

Pasirodo, kad  Klaipėdos miesto administracija jau žino, jog teks griauti memorialą. Jie  sovietinio memorialo  nukėlimui ir išvežimui  prašo  skirti   100000 eurų.  O kokia suma bus skirta naujo memorialo projektuotojams ir statytojams?  Suma neaiški, bet matomai didžiulė.

Klaipėda, kurios administracija paprašė pinigų  tarybinių karių memorialo sunaikinimui  atrodo, kaip pamestinukė, nežinanti savo istorijos.

Įdomu, kas poną Gintarą Neniškį  konsultuoja? Jeigu Vitalijus Juška tai, apsaugok,  Viešpatie,  Klaipėdą  nuo tokių konsultantų. Šiam valdininkui, kuris nesidomi Klaipėdos miesto istorija ir kuria savo, iš tikro, reikia suteikti barbaro vardą.

Daug nesiplėsiu, bet Klaipėdos miesto skulptūrų parko sudarkymas yra nusikaltimas prieš tuos, kurie gyveno, gyvena ir dar gyvens Klaipėdoje.  Ponui valdininkui V. Juškai, prieš teikiant Skulptūrų parko rekonstrukcijos  projekto sąlygas, reikėjo  perskaityti Johano Zembrickio  veikalą „Klaipėda XIX amžiuje“ II tomą psl. 107. J. Zembrickis rašė, kad  1818 m. susirinkę garbūs klaipėdiečiai nusprendė vietoj kelių   nedidelių  bendruomeninių kapinių įkurti naujas bendras kapines, o buvusias panaudoti visuomenei naudingiems tikslams.

Ilgametis Klaipėdos miesto   valdžios atstovas  Alfonsas Žalys domėjosi  Klaipėdos istorija ir,  kaip pritinka garbingam klaipėdiečiui,  vykdė  tęstinumą, t.y.  vietoj kapinių įrengė Skulptūrų parką. Nepriklausomos Lietuvos valdžia, kuri Klaipėdos miesto istorijoje turės Vytauto Grubliausko valdymo periodą, numojo ranka į 1818 m. klaipėdiečių sprendimą, kapines paversti parkais ir sodu.   A. Žalio nutarimą iš kapinių padaryti  parką pavadino sovietiniu, negarbingu.  Šių dienų valdžia sprendimus, kurie buvo priimami Klaipėdos miesto prūsiškajame  periode, vėliau tarybiniame  laikotarpyje išvadino netinkamais, nekultūringais. Mūsų pseudopatriotai nusprendė Skulptūrų  parkui sugrąžinti   kapinių dvasią, atstatant žymiems klaipėdiečiams  paminklus, kapinių  tvoras,  vartus, kapinių takus  ir t.t.. Dėl dvasių gal klystu,  nes bus formuojamos vaikų žaidimų , krepšinio aikštelės.  Gėdingas miksas, patyčios išėjusiems klaipėdiečiams. Liūdna, tačiau reikia konstatuoti, jog  V. Grubliauskas ir Co  siūlo  nesilaikyti  XIX a. istorijos perimamumo, o  istorinę praeitį  išmesti į šiukšlyną.  Vietoj Klaipėdos miesto  tradicijų tęstinumo  primetė  kaimietišką kapinių tvarkymo kultūrą.

Panašiai elgiasi ir su tarybinių karių memorialu. Klaipėda, nuo kitų Lietuvos miestų skiriasi tuo, kad    turėjo ilgamečius okupantus – vokiečius, kurie tyčiojosi iš  mūsų protėvių. Lietuviai Klaipėdoje  1923 m. balandžio naktį   nuvertė svarbiausius vokiškus paminklus.  Kilo didžiulis skandalas , išėjo  protestuoti  10000 miesto vokiečių, o  skundas pasiekė net Tautų Sąjungą.  Grasinta  pradėti svarstymus net dėl Klaipėdos atėmimo.

Klaipėdos mieste tapo   tradicija,  atgavus Nepriklausomybę ar  užgrobtas žemes,  nukelinėti  okupantų paminklus  tuoj pat po istorinio įvykio.    Tai normali,  drąsi ir ryžtinga  akcija, verta pagarbos.

Kai ima ir prisimena  paminklus po 30 metų, tai jau  tik pigus politinis šou, kuris remiasi bandos jausmu. Tuos, praeities skaudulius patriotliberalai ir patriotkonservatoriai  išpylė į viešą erdvę  „kibirais“. Autoritetas Darius Kuolys labai subtiliai paprašė nekariauti  su kaulais.

Pasikartosiu, Klaipėdos miestas  yra pamestinukas, nes atsisakė  miesto istorijos  tęstinumo ir neturi autoritetų, kurie pigius, emocijas  skatinančius   politikus, visuomenės veikėjus,  sugėdintų ir gražintų pagarbą Klaipėdos miesto istorijai. Miesto autoritetu nebent galėtų būti  pirmasis Nepriklausomos Klaipėdos  vadovas  Vytautas Čepas.

Pasidavę tapininės minios reikalavimams,  ponai   ruošiasi  sunaikinti architekto, miesto vyriausiojo dailininko   Petro  Šadausko   idėją,    skydais dengti kalaviją, tarytum Lietuva būtų  ginama nuo rytų ir vakarų agresorių, kuriuos teko savo kailiu patirti klaipėdiečiams. Apie skydų ir kalavijų prasmę architektas P. Šadauskas papasakojo Vakarų Ekspreso žurnalistei 2009-02-07. Tada ir  pasirodė straipsnis „Kaip Klaipėdoje nutilo betono gulbių giesmės“. Simbolį, kuris skirtas ginti, saugoti ir globoti Klaipėdą, ir Lietuvą nutarta nugriauti. Kitaip  kaip mankurtais  desovitizacijos iniciatorius negalima pavadinti.

Stabdykime barbarų siautėjimą, neleiskime Klaipėdoje viešpatauti godumui ir kvailumui. Balsuokime, kad  memorialas liktų nepakeistas, viską palikime kaip dabar yra.

Tiesa, mano kolega  Virginijus Partaukas, kaip ir V. Čepas,   siūlo kompromisinį variantą, – nukeliant  memorialo akcentus, išsaugoti  kalaviją.  Jis viename iš plakatų, kuris skirtas švietimo darbuotojams rašo: „Pedagogai, kaip panaudojote TSRS kareivių kapinių paminklus vaikų kritinio mąstymo, patriotizmo ir neapykantos okupantams ugdymui? Tingėjote ar liberalai neleido?“. Kitame plakate  klaipėdiečių jis klausia: “ LTSR paminklai mūsų urapatriotams tik akis, ar ir sąžinę graužia dėl jų kolaboravimo okupantams 50 metų ir t.t.? „.  Manau, kad mano kolegos plakatai yra geri , nes skatina klaipėdiečius  kritiškai mąstyti.

 V. Partaukas yra  pasipiktinęs, kad nepateikė  apklausai papildomų  pasirinkimų. Jis mano, kad neįtraukę  daugiau  variantų,  mero komanda  išsityčiojo iš  klaipėdiečių, nuvertino apklausos prasmę.

Kategorijos: Be kategorijos.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Galite naudoti šias HTML žymas ir atributus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>